FAQ

Wie of wat is Fairplace?

In 2013 zijn jeugdvrienden Yves Vercruysse en Christophe Toye gaan zoeken naar speelgoed dat sterker, steviger en ecologischer is. Gemaakt met aandacht voor mens en milieu. Zo werd Fairplace geboren en in 2014 gelanceerd. Ons doel zit ook een beetje in onze naam: 'Fair-place'. Een droom om van deze wereld een meer eerlijke plaats te maken voor iedereen.

Er is veel speelgoed op de markt. En soms ziet het er leuk uit maar is het niet stevig gemaakt. Of verslijt of verkleurt het te snel. En dus belandt er veel speelgoed bij het afval. Bovendien zagen we ook bij het speelgoed van onze eigen kinderen dat er veel materiaal als grondstof wordt gebruikt dat niet veilig, ecologisch of duurzaam is. We vonden de tijd rijp om daaraan iets te doen. En intussen zijn we 10 jaar verder...

 

Heeft de webshop Fairplace ook een fysiek winkelpunt? 

Fairplace is gestart als een webshop en we zijn dus vooral online te vinden. Maar sedert 2022 kan je ons ook 'live' komen bezoeken of een bestelling afhalen in de winkel in Kortrijk.  Daarvoor vink je bij het bestellen de optie 'afhalen in de winkel' aan. 

Onze kantoren en magazijn zitten boven en achter de winkel in Kortrijk, in de Rijselsestraat 23, dat is in het stadscentrum, 100 meter van de Grote Markt. Sedert de zomer van 2022 hebben we daar een afhaalpunt en showroom. Je kan er op afspraak langskomen om iets af te halen of om ons speelgoed in levende lijve te zien. Verspreid over 2 verdiepingen vind je onze tientallen merken. Een kleurrijke verzameling duurzaam speelgoed die nog elke week groeit. We tonen er ook in 20 lopende meter etalage wat we allemaal in huis hebben. 

We zijn ook elke woensdag open van 9u tot 17u. 

 

Hoe selecteren wij 'duurzaam' speelgoed?

Speelgoed moet voor ons in de eerste plaats goed, functioneel en plezant zijn om mee te spelen. We noemen dat de factor 'speelwaarde'. Daarnaast moet het ook duurzaam zijn: dat kan betekenen 'sterk en stevig', maar ook bio, eco, fairtrade, of in correcte omstandigheden voor mens en milieu gemaakt.

We checken bij de leveranciers hoe en waar onze producten gemaakt worden. We onderzoeken labels en garanties. We testen veiligheid en schadelijke materialen. En wat niet voldoet, komt er bij ons niet in. We hebben voornamelijk Europese leveranciers (die ook in Europa produceren). Maar als een product echt in ons aanbod past dan kan het ook uit Canada, Amerika of Nieuw-Zeeland komen, zoals de loopfietsen van Wishbone.

Heb je nog tips, vragen of opmerkingen dan mag je ons die altijd laten weten!

 

Hebben wij alleen speelgoed?

De mensen achter Fairplace zijn notoire speelvogels. En de roots van de oprichters liggen bij kinderspel en speelmateriaal. Die liefde is na al die jaren nog niet overgegaan. Dat is de reden waarom we ons beperken tot wat we het beste kennen: speelgoed.

Maar we hebben niet alleen speelgoed, we hebben ook boeken waar kinderen blij mee zullen zijn. De boeken zijn zorgvuldig geselecteerd voor alle leeftijden. Of je je kind nu een verhaaltje voor het slapengaan wilt voorlezen of over dieren wilt leren, bij ons vind je wat je wilt.  

En willen we zelf geen speelgoed maken?

Dat is onze ultieme droom. We zouden graag ooit een Fairplace-speelgoedlijn ontwerpen en lanceren. Ondertussen zetten we voorzichtige stapjes: we lieten al een eigen tipi maken en de 'waterspeeltafel' was ons eerste echte eigen product. Momenteel staat dat even on hold omdat we onze kennis over productontwerp en speelgoedveiligheid aan het bijspijkeren zijn.

 

Help, ik kan mijn bestelling online niet afronden, wat moet ik doen? 

Het gebeurt zelden, maar soms is het bestelsysteem even overbelast. Je kan dan met ons contact opnemen, maar je kan ook even afwachten: er komt hoe dan ook een automatische betalingsherinnering voor je bestelling exact 24u na je bestelling. Je kan dan via de link de bestelling afronden. Wil je sneller zekerheid? Geef ons een seintje via hallo@fairplace.be en we checken of je bestelling effectief doorgekomen is. 

 

Er liep iets verkeerd met mijn bestelling, wat nu? 

Wij versturen onze pakketten via Bpost en met DPD. Daar zijn we al jaren heel tevreden over. Je pakketje wordt normaal binnen de 2 werkdagen geleverd in België en Nederland. Er kan natuurlijk altijd iets verkeerd lopen. Via de track & trace-code van Bpost en van DPD kan je dan volgen waar je pakket zit.

Heb je geen track & trace-code ontvangen? Stuur ons een mailtje via hallo@fairplace.be en we zoeken die voor je op. Indien een pakketje verloren gegaan is (uitzonderlijk), dan maken wij een dossier aan bij Bpost of DPD en dan beginnen zij te zoeken. We houden je daarvan per mail op de hoogte. Grote leveringen (zware dozen +30kg of op een pallet) gebeuren via onze eigen vaste transporteur M-Express. Zij krijgen van ons altijd jouw telefoonnummer mee om je te bellen voor de levering.

 

Pakje fout of beschadigd?

Het is uitzonderlijk, maar het kan voorvallen dat je pakje verkeerd is of beschadigd  bij levering. Neem in dat geval altijd enkele foto's en mail die naar hallo@fairplace.be. Als wij over foto's beschikken kunnen we dat checken in het magazijn en eventueel een dossier aanmaken bij de bezorgers van het pakket. Is de verpakking intact, maar zijn de goederen binnenin beschadigd, neem ook foto's van de beschadiging en mail ze naar hallo@fairplace.be  Wij nemen dan verder contact met je op.

 

Niet overtuigd van je aankoop?

Het kan dat een aankoop tegenvalt en dat je het pakket wil terugsturen. Geen probleem, dat is jouw wettelijk recht en ook onze garantie. Opgelet: verwittig ons per mail op hallo@fairplace.be (binnen de 14 dagen) dat je van de aankoop afziet, en frankeer je terugzending voldoende. De kosten daarvoor zijn wettelijk gezien voor rekening van de koper. 

Verpak het speelgoed aub stevig en stuur alles ongeschonden terug. Zo kunnen we er nog andere kinderen blij mee maken!

 

Welke items mag ik niet retourneren? 

We kunnen niet alles terugnemen: artikels die (op)gebruikt zijn, beschadigd door gebruik of langer dan 14 dagen geleden zijn besteld, die nemen we niet terug. Ook hier: stuur ons een mailtje en we zoeken in overleg naar een oplossing.  



Ik heb de foute bestelling ontvangen? 

Neem contact op met ons via hallo@fairplace.be (binnen de 14 dagen). 
De procedure is als volgt: we sturen je het juiste product(en) en tegelijkertijd sturen we de retourbon voor het verkeerde pakket. Zodra je het juiste pakket en de retourbon hebt ontvangen. Vervolgens stuur je ons het verkeerde pakket terug. 

 

Onder welke voorwaarden kan ik mijn bestelling retrourneren? 

Retourneren van een pakje kan. Een mailtje naar hallo@fairplace.be volstaat om af te spreken. Zorg ervoor dat het pakket goed verpakt en ongeschonden teruggestuurd wordt, want dan kunnen we nog een ander kind gelukkig maken. 

 

Kan ik een waardebon bestellen bij Fairplace? 

Tuurlijk kan je ook een waardebon bestellen. Je vindt ze hier.  Wil je een bon met een ander bedrag, ook dat kan. Een mailtje naar hallo@fairplace.be en het is zo geregeld.

We sturen de bonnen dan fysiek of digitaal op naar het adres dat je zelf opgeeft. Dat kan naar jezelf zijn, maar meteen ook naar de gelukkige ontvanger. Je zult zien dat je tijdens de bestelprocedure daarvoor een apart leveradres kunt ingeven. Mocht het niet duidelijk zijn, mail naar hallo@fairplace.be en we helpen je verder.

 

Kan ik een factuur krijgen voor mijn bestelling?

Als je bij www.fairplace.be bestelt, krijg je automatisch een bevestiging toegestuurd voor je aankoop via het mailadres dat je opgaf. Wil je een officiële factuur? Stuur ons een mailtje en vermeldt je BTW-nummer. 

Wil je een grotere bestelling plaatsen of werk je met een bestelbon, dan mail je ons je bestelling met de bestelbon (of het nummer) door en dan sturen we je de factuur op, voor betaling op 14 dagen.

Wij leveren ook (graag) speelgoed aan scholen, een kinderopvang, een vzw, (wereld)winkel, een jeugddienst, een gemeentebestuur. Heb je daarover vragen of ben je op zoek naar advies, mail dan naar hallo@fairplace.be en wij helpen je verder. Indien gewenst, maken we een offerte op maat voor jullie.

 

Klopt het dat jullie ook op Bol.com speelgoed verkopen? 

Ja, dat klopt. Sedert 2015 zijn wij erkend als (Belgische) partner van Bol voor een selectie duurzaam speelgoed. We mogen ondertussen al Billy zeggen tegen meneer Bol 😆 . Je kan er duidelijk zien dat wij een Belgische webshop zijn trouwens. 

Op Bol.com plaatsen we maar een deel van het aanbod van de webshop. We versturen zelf onze pakketjes en onze levertijd is ook daar 2 tot 3 dagen. Billy Bol bereikt veel meer mensen dan wij en die contacten gebruiken wij om onze naam en ons aanbod bekend te maken. Op die manier wordt het aanbod op het platform ook een stukje duurzamer. Bol kreeg in 2023 trouwens het B Corp certificaat voor hun volgehouden inspanningen voor duurzaamheid. Wij mochten voor Bol trouwens al eens hun najaarscampagne voor duurzaam speelgoed verzorgen, samen met een tiental influencers

 

Ik las dat jullie gefinancierd worden door Winwinleningen, hoe werkt dat precies? 

Wij proberen leningen bij een bank te vermijden door ons bedrijf te financieren met privé-kapitaal. Dat hebben we nodig voor de opbouw van de webshop, de marketing en vooral de aankoop van stock en nieuwe mekren. Concreet loopt dat via de PMV-Winwinlening van de Vlaamse overheid. Daarmee kunnen particulieren investeren in ondernemingen van vrienden en kennissen. Zo kunnen wij met Fairplace kapitaal uit onze directe omgeving aantrekken via mensen die in ons en in ons project geloven. 

Voor particulieren werkt dat als een belegging: je leent aan Fairplace voor 8 jaar een schijf van €2500, €5000 of €10 000. Dat gaat met een officiële (gratis) akte van PMV, de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen. Je krijgt van Fairplace dan jaarlijks een interest (bruto in 2024 = 2,875%) + daarbovenop van de overheid een belastingkorting van 2,5% (via je jaarlijkse belastingaangifte).

De lening loopt 8 jaar en op het einde daarvan betalen we het bedrag in 1 keer terug. Bij problemen in de onderneming garandeert de overheid de terugbetaling van minstens 30% van je inleg. Bovendien schrijven wij een extra clausule in de akte dat we in onderling overleg het bedrag terugbetalen indien nodig. Meer info op de website van PMV. Deze manier van werken is een succesformule voor ons, we hebben er meer dan 50 lopen, bij vrienden, kennissen en klanten. Een echte winwin dus 🔥🔥.